دانلود سخنرانی استاد معمار منتظرین 27 بهمن 96 (پخش شده از رادیو اصفهان) بین بلاگ




۲۸ام بهمن ۱۳۹۶ بلاگی

پخش شده از رادیو اصفهان

در تاریخ  ۲۷ بهمن ۹۶

ما قصد داریم فایل صوتی سخنرانی‌های حجة الاسلام سعید معمار منتظرین که جمعه هر هفته حدود ساعت ۱۲:۳۰ از رادیو اصفهان پخش می‌شود را برای شما عزیزان ضبط کرده و لینک دانلود آن را در اختیارتان قرار دهیم.

این سخنرانی‌ها با موضوع شرح خطبۀ متقین ارائه می‌شود.

هنیئاً لک و گوارای وجودتان…

موضوع

تاریخ

دانلود

معرفت أمیرالمؤمنین علی علیه‌السلام یعنی چه؟ ۱۳۹۶/۱۱/۲۷ استمع

این پُست در حال تکمیل شدن است و تا ساعت ۱۳:۴۵ فایل صوتی آن بارگذاری خواهد شد؛ إن شاء الله

حول فراز: وَقَفُوا أَسْمَاعَهُمْ عَلَى الْعِلْمِ النَّافِعِ لَهُمْ

فهرست موضوعات این جلسه:

  • چرا ظالم در آیه ۲۷ سورۀ فرقان مفرد آمده است؟ زیرا مراد از ظالم، ابوالفصَیل است؛ “و من أعداء الله أصلحك الله قال الأوثان الأربعة، قال قلت من هم قال أبو الفصيل”
  • فرق ویلک با ویحک
  • مَنْ دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا ۗ یعنی فَمَنْ عَرَفَهُ (علیاً) كَانَ مُؤْمِناً.
  • رَبِّ اغْفِرْ لي وَ لِوالِدَيَّ وَ لِمَنْ دَخَلَ بَيْتِيَ مُؤْمِناً یعنی
  • آیا بعد از وجود الرسول کس دیگری را باید پیروی کنیم؟
  • فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِي أَنْزَلْنا
  • إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنا عَلَيْکَ الْقُرْآنَ تَنْزيلاً
  • إنزال قابلیت قرائت ندارد آن چیزی که قابلیت قرائت دارد تنزیل است.
  • پس اصل قرآن إنزال است و این چیزی که الان در اختیار ماست تنزیل است.
  • اِنِّما وَليُّكُمْ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصلَّوهَ وَ يُؤتُونَ الزَّكاهَ وَ هُمْ راكِعُونَ. در آیاتی که از اول قرآن تا آخر قرآن آمده تنها آیه‌ای که دوبار الذین آمده فقط همین آیه است.
  • ۱۲ بار خدا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول یا اطیعو الله و الرسول آمده و فقط تنها در یک آیه دستۀ سومی را به صورت مطلق در کنار اطاعت از خدا و رسول آورده است؟ این دستۀ سوم کیست؟
  • يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ ۖ خودشان فرمودند این آیه مجرای معرفت من أمیر المؤمنین است.
  • مَنْ يُطِعْ الرَّسُول فَقَدْ أَطَاعَ اللَّه
  • أَمْ يَحْسُدُونَ النّاسَ عَلى ما آتاهُمُ اللّه ُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَيْنا آلَ إِبْراهِيمَ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ آتَيْناهُمْ مُلْكاً عَظِيماً.
  • سُلَيْمِ بْنِ قَيْسٍ، قَالَ: سَمِعْتُ عَلِيّاً علیه السلام  يَقُولُ‏، وَ أَتَاهُ رَجُلٌ فَقَالَ لَهُ مَا أَدْنَى مَا يَكُونُ بِهِ اَلْعَبْدُ مُؤْمِناً وَ أَدْنَى مَا يَكُونُ بِهِ اَلْعَبْدُ كَافِراً وَ أَدْنَى مَا يَكُونُ بِهِ اَلْعَبْدُ ضَالاًّ فَقَالَ لَهُ قَدْ سَأَلْتَ فَافْهَمِ اَلْجَوَابَ أَمَّا أَدْنَى مَا يَكُونُ بِهِ اَلْعَبْدُ مُؤْمِناً أَنْ يُعَرِّفَهُ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى نَفْسَهُ فَيُقِرَّ لَهُ بِالطَّاعَةِ وَ يُعَرِّفَهُ‏ نَبِيَّهُ ص‏ فَيُقِرَّ لَهُ بِالطَّاعَةِ وَ يُعَرِّفَهُ إِمَامَهَ وَ حُجَّتَهُ فِي أَرْضِهِ وَ شَاهِدَهُ عَلَى خَلْقِهِ فَيُقِرَّ لَهُ بِالطَّاعَةِ قُلْتُ لَهُ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ‏ وَ إِنْ جَهِلَ جَمِيعَ اَلْأَشْيَاءِ إِلاَّ مَا وَصَفْتَ قَالَ نَعَمْ إِذَا أُمِرَ أَطَاعَ وَ إِذَا نُهِيَ اِنْتَهَى وَ أَدْنَى مَا يَكُونُ بِهِ اَلْعَبْدُ كَافِراً مَنْ زَعَمَ أَنَّ شَيْئاً نَهَى اَللَّهُ عَنْهُ أَنَّ اَللَّهَ أَمَرَ بِهِ وَ نَصَبَهُ دِيناً يَتَوَلَّى عَلَيْهِ‏ وَ يَزْعُمُ أَنَّهُ يَعْبُدُ اَلَّذِي أَمَرَهُ بِهِ وَ إِنَّمَا يَعْبُدُ اَلشَّيْطَانَ وَ أَدْنَى مَا يَكُونُ بِهِ اَلْعَبْدُ ضَالاًّ أَنْ لاَ يَعْرِفَ حُجَّةَ اَللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ شَاهِدَهُ عَلَى عِبَادِهِ اَلَّذِي أَمَرَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِطَاعَتِهِ وَ فَرَضَ وَلاَيَتَهُ قُلْتُ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ‏ صِفْهُمْ لِي فَقَالَ اَلَّذِينَ قَرَنَهُمُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِنَفْسِهِ وَ نَبِيِّهِ‏ فَقَالَ يََا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اَللََّهَ وَ أَطِيعُوا اَلرَّسُولَ‏ وَ أُولِي اَلْأَمْرِ مِنْكُمْ‏ قُلْتُ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ‏ جَعَلَنِيَ اَللَّهُ فِدَاكَ أَوْضِحْ لِي فَقَالَ اَلَّذِينَ قَالَ‏ رَسُولُ اَللَّهِ ص‏ فِي آخِرِ خُطْبَتِهِ يَوْمَ قَبَضَهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهِ إِنِّي قَدْ تَرَكْتُ فِيكُمْ أَمْرَيْنِ لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا كِتَابَ اَللَّهِ‏ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي‏ فَإِنَّ اَللَّطِيفَ اَلْخَبِيرَ قَدْ عَهِدَ إِلَيَّ أَنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ اَلْحَوْضَ كَهَاتَيْنِ وَ جَمَعَ بَيْنَ مُسَبِّحَتَيْهِ وَ لاَ أَقُولُ كَهَاتَيْنِ وَ جَمَعَ بَيْنَ اَلْمُسَبِّحَةِ وَ اَلْوُسْطَى فَتَسْبِقَ إِحْدَاهُمَا اَلْأُخْرَى فَتَمَسَّكُوا بِهِمَا لاَ تَزِلُّوا وَ لاَ تَضِلُّوا وَ لاَ تَقَدَّمُوهُمْ‏ فَتَضِلُّوا. (کافی ج ۲ ص۴۱۴ – ۴۱۵)
  • چرا باید از خدا اطاعت کرد؟ امام باقر علیه‌السلام فرمودند چون: اِنِّما وَليُّكُمْ اللهُ.
  • هر جا صحبت از ولایت خداست در قرآن مفرد است یعنی تا در زیر ولایت خدا هستید زیر ولایت خدا هستید ولی هر جا صحبت از ولایت غیر خداست جمع آمده است. أَمِ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِيَاءَ فَاللَّهُ هُوَ الْوَلِيُّ
  • حضرت علی علیه‌السلام می‌فرمایند من در مدتی که حکومت کردم (۴ سال و ۹ ماه و ۵ روز) دو چیز را درست کردم: نان و مسکن. چرا حضرت دست گذاشتند روی نان؟ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: اللهمّ بارك لنا في الخبز و لا تفرّق بيننا و بينه فلولا الخبزُ ما صُمنا وَ لا صَلَّيْنا وَ لا أدَّينا فرائضَ ربِّنا عزّوجلّ. نان چیست؟ فرمودند هر غذایی از آسمان می‌آید و ما میل می‌کنیم و تنها غذایی که از عرش به زمین می‌آید نان است. و خدا هر برکتی در هر غذایی هست در نان قرار دادیم البته نانی که اهل بیت علیهم‌السلام فرمودند. نان سالم نانی است که رنگش رو به سیاهی باشد آنچه بدن ما می‌خواهد در آن هست البته ائمه علیهم‌السلام نان جو می‌خوردند و فرمودند مثَل نان جو به نان گندم مثَل من به سائر انبیاء علیهم‌السلام است. اصلاح نان اصلاح مردم است.

توصیه می‌کنیم این سخنرانی که روح انسان مؤمن از شنیدن آن به پرواز در می‌آید را حتماً با گوش جان، بشنوید…

اشتراک مطلب:


مطالب پیشنهادی